twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

Cursus rouw min

Een rouwcursus online?!

Sinds de intelligente lockdown zijn de werkzaamheden van de Arkade-begeleiders erg veranderd. De leskistlessen die we normaal gesproken op scholen verzorgen kunnen niet meer. Ook het trainen en inspireren van leerkrachtenteams moest op een andere wijze plaatsvinden. Ondanks ons enthousiasme en aanpassingsvermogen was het digitaliseren van onze werkzaamheden best nog wel een klus.

Met elkaar gingen we aan de slag en traden tijdens sommige activiteiten ook uit onze comfortzone. Kunnen zingevingsvraagstukken namelijk worden besproken via beeldscherm? En kan er inspiratie en verbinding optreden tijdens een online workshop? Hoe maak je een digitale werkomgeving veilig genoeg om over verlies en verdriet te praten? Ik ging de uitdaging aan en maakte voor de ASKO (Amsterdamse Stichting voor Katholiek, Protestants-Christelijk en Interconfessioneel Onderwijs) een online cursus ‘Rouw en verlies op school’ op maat; online dus. 

In gesprek over de dood, verlies en scheiding is in normale tijden al bepaald geen vanzelfsprekendheid. Dit geldt ook voor ervaringen rondom corona en de bijbehorende maatregelen. Hoewel we vroeg of laat allemaal te maken krijgen met deze thema’s, bestaat er vaak een grote verlegenheid om er met kinderen over te praten. Kinderen blijven daardoor vaak met vragen zitten als: Wat is doodgaan? Ga ik ook dood? Komt iemand nooit meer terug? Hoe voelt het om iemand te missen? Wanneer wordt alles weer ‘normaal’? Kinderen staan vaak sterk in contact met hun emoties en hebben de rest van hun leven baat bij het leren omgaan met rouw en verlies.

In de onlinecursus liet ik de onderwijsprofessionals van de ASKO met elkaar in gesprek gaan over de bovengenoemde thema’s en maakte ze een koppeling met de huidige coronatijd. Ze kregen kennis aangereikt over de manieren waarop kinderen rouwen en hoe je ze hierin kunt ondersteunen. Met behulp van boeken en werkvormen leerden ze deze theorie te vertalen naar de actuele situatie om het direct te kunnen toepassen. Want ook in de coronatijd kan er bij kinderen rouw optreden. Een dierbare wordt ziek of gaat dood, je moet je vriendjes en vriendinnetjes missen, je kon een lange tijd niet meer naar school en wie weet wanneer alles weer wordt zoals het was… Door praten over rouw te integreren in deze huidige tijd kunnen kinderen dat wat ze voelen ventileren en een betekenis geven aan deze nieuwe situatie.

Voor zowel de deelnemers als voor mij was het bij uitstek een gelegenheid om dit zelf te ervaren en ook betekenis te geven aan de uitdagingen van deze tijd. Praten over verdriet en verlies zorgde voor herkenning en een verbondenheid die de letterlijke afstand tussen beeldschermen overbrugde.

Wil je ook op school het thema rouw bespreekbaar maken?

Neem contact met me op 
Mariëlle Kappert
m.kappert@arkade.nl